
WEN HO LEE, APPELLEE v. DEPARTMENT OF JUSTICE, ET AL., APPELLEES, 
JEFF GERTH, APPELLANT 

 
No. 04-5301 Consolidated with 04-5302, 04-5321, 04-5322, 04-5323  

 
UNITED STATES COURT OF APPEALS FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA 

CIRCUIT 
 

367 U.S. App. D.C. 53; 413 F.3d 53; 2005 U.S. App. LEXIS 12758; 33 Media L. Rep. 
2096 

 
May 9, 2005, Argued  

June 28, 2005, Decided  
 
SUBSEQUENT HISTORY: Rehearing, en banc, denied by Lee v. DOJ, 368 U.S. App. 
D.C. 220, 428 F.3d 299, 2005 U.S. App. LEXIS 23693 (2005) 
Rehearing denied by Lee v. DOJ, 2005 U.S. App. LEXIS 23895 (D.C. Cir., Nov. 2, 2005) 
Sanctions disallowed by Lee v. DOJ, 401 F. Supp. 2d 123, 2005 U.S. Dist. LEXIS 27929 
(D.D.C., 2005) 
US Supreme Court certiorari denied by Thomas v. Lee, 2006 U.S. LEXIS 4476 (U.S., 
June 5, 2006) 
US Supreme Court certiorari denied by Drogin v. Wen Ho Lee, 2006 U.S. LEXIS 4475 
(U.S., June 5, 2006) 
 
PRIOR HISTORY:  [**1]  Appeals from the United States District Court for the 
District of Columbia. (No. 99cv03380).  
Lee v. United States DOJ, 327 F. Supp. 2d 26, 2004 U.S. Dist. LEXIS 16319 (D.D.C., 
2004) 
 
COUNSEL: Floyd Abrams argued the cause for appellant Jeff Gerth and James Risen. 
With him on the briefs was Joel Kurtzberg. 
 
Lee Levine argued the cause for appellant H. Josef Hebert and Bob Drogin. With him on 
the briefs were Nathan E. Siegel, Chad R. Bowman, and David A. Schulz. Seth D. Berlin 
entered an appearance. 
 
Charles D. Tobin argued the cause for appellant Pierre Thomas. With him on the briefs 
was Ethan Arenson. 
 
Paul M. Smith, Katherine A. Fallow, Lucy A. Dalglish, and Gregg P. Leslie were on the 
brief for amici curiae Magazine Publishers of America, Inc., et al. in support of appellants 
urging reversal. Kevin Hardy and Kevin T. Baine entered appearances. 
 
Brian A. Sun argued the cause for appellee. With him on the brief were Betsy A. Miller, 
Christopher Lovrien, David J. Schenck, and David L. Horan. 
 



Mark A. Grannis and Thomas G. Connolly were on the brief for amicus curiae Steven J. 
Hatfill in support of appellee.  
 
JUDGES: Before: SENTELLE, RANDOLPH and ROGERS, Circuit Judges. Opinion for 
the Court filed by Circuit Judge SENTELLE.  
 
OPINION BY: SENTELLE 
 
OPINION 
 
 
 [*55]  SENTELLE, Circuit  [**2]  Judge: Five journalists appeal a District Court order 
holding them in contempt of court for refusing to answer questions regarding confidential 
sources in a non-party deposition in a civil case. They contend that the District Court 
improperly applied our precedent in Zerilli v. Smith, 211 U.S. App. D.C. 116, 656 F.2d 
705 (D.C. Cir. 1981), to overcome a journalist's qualified privilege to keep sources 
confidential. We hold that the District Court did not abuse its discretion in holding four of 
the five journalists in contempt and therefore affirm as to four of the Appellants. Because 
there was insufficient evidence to hold Appellant Jeff Gerth in contempt we reverse the 
District Court's order as to him. 
 
I. Background 
 
The Lee Investigation 
 
Appellee Dr. Wen Ho Lee is a scientist who was employed by the Department of Energy 
("DOE") between 1978 and 1999. From 1996-1999 Lee was investigated by the DOE and 
the Federal Bureau of Investigation ("FBI") on suspicion of espionage on behalf of the 
People's Republic of China. Ultimately the government indicted Lee on 59 counts of 
mishandling of classified computer files. The case was resolved through a plea [**3]  
agreement in which the government dismissed 58 counts of mishandling and Lee pleaded 
guilty to one count. 
 
Shortly after his indictment, Lee filed a Privacy Act action against the DOE, the 
Department of Justice ("DOJ"), and the FBI alleging that each of the defendant agencies 
of the government had improperly disclosed personal information about Lee and about 
the investigation to members of the news media. The Privacy Act provides a private right 
of action against a government agency when records pertaining to an individual have 
been improperly disclosed by that agency. 5 U.S.C. § 552a. When a court finds that an 
agency made such a disclosure "in a manner which was intentional or willful," the United 
States is liable for damages plus attorneys' fees and costs. Id. § 552a(g)(4). 
 
The investigation was first disclosed in the Wall Street Journal on January 7, 1999, 
followed by the Washington Post on February 17. The authors of these articles are not 
involved in this appeal. On March 6, Appellants Jeff Gerth and James Risen published an 
article in the New York Times ("Times"). The Times article did not identify Lee by 



name, but referred to a Chinese-American computer scientist working [**4]  in nuclear 
weapons at Los Alamos and provided considerable detail about the nature and scope of 
the government's investigation. 
 
Some network news stations broadcast Lee's name on March 8, immediately after which 
Appellant Josef Hebert wrote an article for the Associated Press revealing Lee's name. 
On March 9 the Times published another article by Risen that named Lee and described a 
lie detector test he had been given that indicated deception. On the same day the Los 
Angeles Times published an article by Appellant Bob Drogin  [*56]  that provided details 
about the investigation that were particular to Lee, but did not include his name. On 
March 14, Drogin identified Lee by name in an article about the investigation. 
 
The government's investigation eventually shifted from espionage to mishandling of 
computer files. This shift was reported on April 28, 1999, in a Times article authored by 
Risen with assistance from Gerth that cited anonymous government sources and included 
allegations that Lee had mishandled computer codes for nuclear weapons by 
downloading them to an unsecured computer. Appellant Pierre Thomas wrote a similar 
article published by CNN the same day giving Lee's name and information [**5]  about 
the new investigative focus. On April 29 Drogin published an article quoting an unnamed 
government source who predicted that Lee would be arrested by the FBI "within 10 
days." 
 
The Privacy Act Case 
 
Lee brought suit against the DOE, the FBI, and the DOJ on December 20, 1999, alleging 
unlawful disclosures by employees of the defendant agencies designed to prejudice Lee's 
image and distract from the agencies' own security breaches. He claimed that the leaked 
information included his and his wife's employment history, their financial transactions, 
details of their trips to Hong Kong and China, details of the investigation and 
interrogation of Lee, and purported results of polygraph tests, all of which were disclosed 
in the press and should have been part of personnel or classified records. Lee requested 
damages of at least $ 1,000 for each violation of the Privacy Act together with reasonable 
attorneys' fees and costs. 
 
Discovery in the Privacy Act case began on July 31, 2001. Lee made at least 420 written 
discovery requests to the government defendants, but was largely rebuffed by assertions 
of law enforcement privilege and learned nothing identifying the source of the [**6]  
leaks. Lee began deposing witnesses in October of 2001, focusing on individuals 
identified by the government's responses to interrogatories as those likely to have 
relevant information. He deposed six DOE employees including former Secretary of 
Energy Bill Richardson, Acting Director of DOE Intelligence and Counterintelligence 
Notra Trulock (who had allegedly told 60 Minutes that he had "reached out to the New 
York Times," but retracted this statement in deposition), and Edward Curran, former 
director of the DOE Office of Counterintelligence. These three individuals in particular 
had been identified as likely sources of the leaks, but were unable (or unwilling) to 
identify the leaker(s). Lee also deposed six DOJ and eight FBI officials, but was unable 



to locate the source of the leaks. 
 
In August of 2001 Lee issued subpoenas to Appellants Risen, Gerth, Drogin, Hebert, and 
Thomas seeking testimony and documents relating to the leaks, reasoning that his other 
discovery attempts had produced and would continue to produce no results. Each of the 
journalists objected and moved to quash the subpoenas. On October 9, 2003, the District 
Court denied the motions to quash and ordered [**7]  the journalists to appear for the 
depositions and "truthfully answer questions as to the identity of any officer or agent of 
defendants, or any of them, who provided information to them directly about Wen Ho 
Lee, and as to the nature of the information so provided." Joint Appendix ("J.A.") at 1257 
("Discovery Order"). 
 
The court based its conclusion on the governing precedent of Zerilli v. Smith, 211 U.S. 
App. D.C. 116, 656 F.2d 705 (D.C. Cir. 1981), a case that laid out guidelines for 
balancing First Amendment interests with a litigant's need for information when a 
plaintiff seeks to  [*57]  subpoena a non-party journalist in the context of a civil action. 1 
Zerilli set out two guidelines to determine when a plaintiff may compel a non-party 
journalist to testify to the identity of his confidential sources. First, the information 
sought must go to "the heart of the matter" and not be merely marginally relevant. 656 
F.2d at 713. Second, the plaintiff must have exhausted "every reasonable alternative 
source of information" so that journalists are not simply a default source of information 
for plaintiffs. Id. The District Court found that Lee had met both [**8]  of these 
guidelines to overcome the journalists' qualified privilege. The court held that the 
information was clearly central to the case. It held that Lee had exhausted all reasonable 
alternatives because the depositions showed a pattern of evasion and stonewalling and 
because Lee used the five principal tactical devices given in the Federal Rules of Civil 
Procedure including analyzing responses to factual allegations in the answer to the 
complaint, requests for documents under Fed. R. Civ. P. 34, use of interrogatories under 
Fed. R. Civ. P. 33, requests for admissions under Fed. R. Civ. P. 36, and depositions 
under Fed. R. Civ. P. 30(b)(1) and (b)(5). The court also noted that Lee's actions were 
essentially the equivalent of a Rule 30(b)(6) deposition. 
 
- - - - - - - - - - - - - - Footnotes - - - - - - - - - - - - - - - 
 
1 Zerilli also suggests that 
[a] distinction can also be drawn between civil cases in which the reporter is a party, as in 
a libel action, and cases in which the reporter is not a party. When the journalist is a 
party, and successful assertion of the privilege will effectively shield him from liability, 
the equities weigh somewhat more heavily in favor of disclosure. 
656 F.2d at 714. Because all the journalists in this case are non-parties, we need not deal 
with this distinction. 
 
- - - - - - - - - - - - End Footnotes- - - - - - - - - - - - - - 
 
 [**9]  After the journalists had been deposed and refused to answer certain questions, the 
District Court held them in contempt, refused to reconsider its holding on the privilege 



issue, and fined each $ 500 per day, to be stayed pending appeal. J.A. at 2275-86 
("Contempt Order"). These consolidated appeals followed. 
 
II. Analysis 
 
In both the District Court and before us, Appellants rely on the theory that the First 
Amendment and federal common law create a privilege that protects the right of a 
journalist to conceal confidential sources of information in the face of otherwise 
legitimate compulsion of testimony in federal courts. 2 Not only the breadth of this 
claimed privilege, but its very existence has long been the subject of substantial 
controversy. In Branzburg v. Hayes, 408 U.S. 665, 33 L. Ed. 2d 626, 92 S. Ct. 2646 
(1972), the Supreme Court considered a claim of such a privilege in the context of 
reporters' refusal to reveal the identity of confidential sources in a grand jury 
investigation. Each of the reporters in Branzburg had been held in contempt for refusing 
to disclose the identity of informants or the nature of the information given him in 
confidence. The Supreme [**10]  Court flatly rejected the existence of any such 
constitutional privilege, stating that "the only testimonial privilege for unofficial 
witnesses that is rooted in the Federal Constitution is the Fifth Amendment privilege 
against compelled self-incrimination." Id. at 689-90. The Supreme Court then expressly 
refused "to create another by interpreting the First Amendment to grant newsmen a 
testimonial privilege that other citizens do not enjoy." Id. at 690. 
 
- - - - - - - - - - - - - - Footnotes - - - - - - - - - - - - - - - 
 
2 Because the federal common law claim was not a basis for the District Court's decision 
and was scarcely raised on appeal, appearing only in one footnote in one of the 
journalists' briefs, we will not address this issue.  
 
- - - - - - - - - - - - End Footnotes- - - - - - - - - - - - - - 
 
 [*58]  While some would read the absolute language of the Supreme Court as 
foreclosing the possibility of any such privilege under any circumstance, our court, 
among others, has limited the applicability of the Branzburg precedent to the 
circumstances considered by the court in Branzburg - that is, the context [**11]  of a 
criminal proceeding, or even more specifically, a grand jury subpoena. In Carey v. Hume, 
160 U.S. App. D.C. 365, 492 F.2d 631 (D.C. Cir. 1974), a libel case, we upheld a District 
Court order compelling a journalist "either on further deposition or in writing [to] identify 
the 'eyewitnesses' referred to by him . . ." in a publication underlying the proceeding. Id. 
at 639. However, we did so with at least the suggestion that some such privilege might 
survive Branzburg in the context of a civil action. Notably, we rejected the possibility 
"that there either is, or should be, an absolute First Amendment barrier to the compelled 
disclosure by a newsman of his confidential sources under any circumstances." Id. 
(emphasis added). A few years later, in Zerilli, we actually held that despite Branzburg 
there is a reporter's privilege in civil actions, and that "in the ordinary case the civil 
litigant's interest in disclosure should yield to the journalist's privilege." 656 F.2d at 712. 
But Zerilli, like Carey, made it plain that any such privilege is qualified, not absolute. 



That brings us to the question whether the District [**12]  Court in this case complied 
with the guidelines of Zerilli before holding Appellants in contempt. 
 
The parties dispute the proper standard of review. Lee argues that both the Discovery 
Order and the Contempt Order should be reviewed for abuse of discretion because Zerilli, 
656 F.2d at 710, and Carey, 492 F.2d at 639, applied this standard in reviewing 
determinations of journalist privilege. In Zerilli, we upheld a refusal to compel testimony 
by journalists in a Privacy Act suit, while in Carey this Court upheld an order directing 
journalists to testify regarding sources in a libel suit. 
 
The Appellant journalists argue that we should review the order de novo. They base this 
argument principally on Supreme Court language in Bose v. Consumers Union of United 
States, 466 U.S. 485, 80 L. Ed. 2d 502, 104 S. Ct. 1949 (1984), in which the Supreme 
Court analyzed the "independent review" duty of courts in certain First Amendment cases 
drawn from New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 11 L. Ed. 2d 686, 84 S. Ct. 
710 (1964). More specifically, the Bose Court stated that "in cases raising First 
Amendment issues we have repeatedly held [**13]  that an appellate court has an 
obligation to 'make an independent examination of the whole record' in order to make 
sure that 'the judgment does not constitute a forbidden intrusion on the field of free 
expression.'" Bose, 466 U.S. at 499 (quoting New York Times, 376 U.S. at 284-86). We 
find the precedent of Bose inapplicable for a number of reasons. First, this case does not 
involve a claim of "forbidden intrusion on the field of free expression." There is no 
suggestion that the court or any branch of government in any fashion attempted to 
interfere with or now attempts to interfere with the Appellant journalists' right to print or 
communicate anything they choose. Both New York Times and Bose were libel cases in 
which a judgment of the court stood to "punish" or at least adversely affect the litigants 
based upon the exercise of their free expression. No such threat exists here. 
 
Furthermore, what we are reviewing is a discovery order, not the final judgment. In 
Seattle Times Co. v. Rhinehart, 467 U.S. 20, 81 L. Ed. 2d 17, 104 S. Ct. 2199 (1984), a 
case decided one month after  [*59]  Bose, the Supreme Court itself made plain that no 
"heightened First Amendment [**14]  scrutiny" applied to discovery orders. Id. at 36 
n.23. As the Supreme Court stated in Seattle Times, "the trial court is in the best position 
to weigh fairly the competing needs and interests of parties affected by discovery." Id. at 
36. 
 
Further, in Zerilli itself, we noted that "the scope of review in this case is narrowly 
circumscribed." 656 F.2d at 710. As we stated in Zerilli, "[a] motion to compel discovery 
is committed to the discretion of the trial court, and our function on appeal is solely to 
determine whether the trial court abused its discretion in entering the challenged order." 
Id. Admittedly, the Supreme Court decided Bose after Zerilli. But Bose did not announce 
a new doctrine; indeed, the Bose Court made it plain that it was only clarifying the 
doctrine announced in New York Times,a decision well pre-dating Zerilli. Therefore, the 
precedent of Zerilli stands unshaken, and binds us to the standard of review set forth 
therein. The doctrine of independent review is applicable in cases like Bose and Sullivan 
where the merits of the underlying case are at issue and free [**15]  expression claims are 



involved. This case, however, involves underlying discovery orders like those challenged 
in Seattle Times, Zerilli and Carey. Under the precedent of these cases we may review 
legal rulings of the trial court de novo but we will defer to the sound discretion of the trial 
court where the balancing of the relevant factors is involved. 
 
Appellants requested permission from the District Court to appeal the Discovery Order 
directly but were not allowed to do so. They now appeal only the Contempt Order, but 
our review of that order logically includes a review of the underlying issue of whether the 
journalist's privilege applies in this case. See United States v. Philip Morris USA, Inc., 
364 U.S. App. D.C. 454, 396 F.3d 1190, 1195 (D.C. Cir. 2005) (quoting Yamaha Motor 
Corp., USA v. Calhoun, 516 U.S. 199, 205, 133 L. Ed. 2d 578, 116 S. Ct. 619 (1996)) 
(we review issues directly in the certified order as well as those decided earlier in the case 
but "fairly included within the certified order"). Thus we first will review for abuse of 
discretion the Discovery Order's holding that the journalist's privilege does not protect 
Appellants. We then will determine whether [**16]  the District Court abused its 
discretion in finding "clear and convincing evidence" that each reporter violated the 
Discovery Order. Washington-Baltimore Newspaper Guild, Local 35 v. Washington Post 
Co., 200 U.S. App. D.C. 165, 626 F.2d 1029, 1031 (D.C. Cir. 1980). 
 
A. The Discovery Order 
 
As we stated above, Zerilli provides for a non-party journalist's qualified privilege in a 
civil action such as this one, where testimony of journalists is sought because government 
officials have been accused of illegally providing the journalists with private information. 
Zerilli cites Carey for the two guidelines determining when a court can compel a non-
party journalist to testify about a confidential source. First, the information sought must 
go to "the heart of the matter." 656 F.2d at 713 (quoting Carey, 492 F.2d at 636). Second, 
the litigant must exhaust "every reasonable alternative source of information." 656 F.2d 
at 713 (quoting Carey, 492 F.2d at 638). When applying this analysis, however, the court 
must keep in mind that this privilege is not absolute. The Supreme Court has noted in the 
context of privilege in grand [**17]  jury cases that it "cannot seriously entertain the 
notion that the First Amendment protects a newsman's agreement to conceal the criminal 
conduct of his source, or evidence thereof, on the theory  [*60]  that it is better to write 
about crime than to do something about it." Branzburg, 408 U.S. at 692, quoted in In re 
Grand Jury Subpoena, Judith Miller, 397 F.3d 964, 970 (D.C. Cir. 2005). The same 
principle applies here; the protections of the Privacy Act do not disappear when the 
illegally disclosed information is leaked to a journalist, no matter how newsworthy the 
government official may feel the information is. This does not leave journalists without 
protection. Besides the qualified privilege described in Zerilli, the usual requirements of 
relevance, need, and limited burdens on the subpoenaed person still apply. See Fed. R. 
Evid. 401, 403; Fed. R. Civ. P. 45(c)(1). 
 
Applying the factors laid out in Zerilli, we find that the District Court did not abuse its 
discretion in requiring the journalists to testify. First, it is clear that [**18]  the 
information Lee is seeking goes to the heart of his case. As in Zerilli, the relevant 
information is the identity of the individuals who may have leaked information in 



violation of the Privacy Act. If he cannot show the identities of the leakers, Lee's ability 
to show the other elements of the Privacy Act claim, such as willfulness and intent, will 
be compromised. The journalists have refused to reveal even the employer of their 
unidentified sources, information that arguably would have been sufficient to support at 
least a portion of Lee's claim. 3 The Carey court similarly observed that, while it might be 
possible to succeed without the identity of the parties in a libel claim where malice was 
required to be proven, success was very unlikely under such circumstances. 492 F.2d at 
637. Several Appellants argue that their testimony would be duplicative if others are 
forced to testify, but this argument fails both because each may have different sources 
and because such an argument could be used to excuse all journalists' testimony 
whenever there is a leak to more than one person. 
 
- - - - - - - - - - - - - - Footnotes - - - - - - - - - - - - - - - 
 
3 The Court does not reach the issue of whether the journalist's qualified privilege 
includes the privilege to withhold information, including employment, that would not 
reveal the identity of a source. 
 
- - - - - - - - - - - - End Footnotes- - - - - - - - - - - - - - 
 
 [**19]  Lee has also met his burden as to exhaustion. Some of the Appellants make an 
ingenious argument that "cases in both the Supreme Court and this Court . . . have 
required parties to take upwards of 60-65 depositions before concluding that they 
satisfied the exhaustion requirement." Gerth and Risen Opening Br. at 25. Since Lee had 
taken only 20 or so depositions, those Appellants contend that the District Court could 
not properly have held that he had exhausted other avenues of discovery. For this 
proposition, Appellants Gerth and Risen cite In re Roche, 448 U.S. 1312, 1316, 65 L. Ed. 
2d 1103, 101 S. Ct. 4 (1980), which, according to Appellants' brief, stands for the 
proposition that "plaintiffs [are] required to depose 65 individuals before civil contempt 
proceedings could proceed against [a] journalist for not revealing sources." Gerth and 
Risen Opening Br. at 25. This description of the Roche opinion is inaccurate to a point 
approaching deceptiveness. In the first place, Roche is not an opinion of the Supreme 
Court, it is an in-chambers opinion of a single justice granting a stay. In the second place, 
it did not require the litigant to depose 65 witnesses. The only [**20]  mention of the 
number 65 is in reference to the number of witnesses a litigant had listed below. There is 
no reference to any required number of witnesses as being necessary to constitute 
exhaustion, and indeed, the in-chambers opinion did not discuss the concept of 
exhaustion at all. 
 
Supporting the number 60, Appellants cite Zerilli, 656 F.2d at 714, for the proposition 
 [*61]  that "the taking of as many as 60 depositions might be a reasonable prerequisite to 
compelled disclosure." That representation by appellants, while not as disingenuous as 
the description of Roche, is nonetheless misleading. The reference to 60 possible 
depositions is taken from Carey and occurs in a discussion of the distinction between 
Carey and the Second Circuit case Baker v. F&F Investment, 470 F.2d 778 (2d Cir. 
1972), a case in which there were 60 defendants whom the plaintiff had not deposed 



before seeking the testimony of a journalist. See Carey, 492 F.2d at 636 n.9 & 639. 
Presumably, if there had been five defendants in Baker, the Carey Court would have 
referred to the five defendants; had there been one hundred, then one hundred. In 
no [**21]  event is there any implication that a specific number of depositions is 
necessary to create exhaustion. Indeed, in addition to the reference to Baker, Carey also 
used as a benchmark the three CBS executives deposed by Garland in Garland v. Torre, 
259 F.2d 545 (2d Cir. 1958), and concluded that where the plaintiff was only able to 
narrow the pool of possible leakers to the set of all employees in a large company he need 
not go beyond deposing the reporter alone. 492 F.2d at 638-39. In Zerilli itself exhaustion 
was found lacking because the plaintiff had deposed only the journalist and not the four 
individuals named by the Department of Justice as likely sources of the leak. 656 F.2d at 
714-15. 
 
In light of this precedent, the number of depositions necessary for exhaustion must be 
determined on a case-by-case basis. This seems to be precisely the type of case-specific 
determination that the District Court is best positioned to make, and the decision in this 
case is well within its discretion. While Lee did not depose every individual who 
conceivably could have leaked the information , Carey makes clear that this is not [**22]  
necessary. The lengthy list of possible deponents provided by Gerth and Risen and 
spanning six pages of their brief only accentuates the unreasonable burden of discovery 
they attempt to place on a plaintiff. This list essentially encompasses every individual 
who could have had any kind of access to the information regardless of other evidence 
that the deponents on whom Lee focused were in fact the sources of the leaks and were 
denying it. As the Court stated in Carey, "litigants [need not] be made to carry wide-
ranging and onerous discovery burdens where the path is . . . ill-lighted." 492 F.2d at 639. 
Lee has done far more to exhaust alternatives than the plaintiff in Zerilli who did not 
meet his burden, and at least as much as the successful plaintiffs in Garland and Carey. 
 
B. The Contempt Order 
 
In reviewing the Contempt Order we must consider whether the District Court abused its 
discretion in finding, as to each contemnor, "clear and convincing evidence" that he had 
violated the Discovery Order. Washington-Baltimore Newspaper Guild, 626 F.2d at 
1031. The court ordered the journalists to appear for their depositions and ". [**23]  . . if 
asked, truthfully [to] answer questions as to the identity of any officer or agent of 
defendants, or any of them, who provided information to them directly about Wen Ho 
Lee, and as to the nature of the information so provided .. . ." See Discovery Order at 17. 
As to Appellants Risen, Hebert, Drogin, and Thomas we find that the court did not abuse 
its discretion. As to Appellant Gerth we find too much ambiguity in the record to uphold 
a finding of contempt. 
 
James Risen 
 
The record on Appellant James Risen clearly presents sufficient evidence of contempt. 
He invoked the privilege at  [*62]  least 115 times to avoid disclosing information 
including: (1) whether he had spoken to certain individuals at all; (2) the source of 



unattributed quotes in his articles, including whether they came from specific individuals; 
(3) further information clarifying the employers of unattributed sources, even when the 
articles listed them as officials in certain departments; (4) whether various individuals 
were close to the Lee investigation or would have had relevant information; (5) 
confirmation of information given by others in congressional testimony; (6) his general 
practice with respect [**24]  to unattributed sourcing; (7) the identity of unattributed 
sources cited by his colleague, Jeff Gerth; (8) confirmation of calls placed to government 
officials by him from an FBI log; and (9) whether or not his testimony was intended to be 
inconclusive as to whether certain individuals were his sources. 
 
While some of these invocations of privilege may have fallen outside the testimony 
compelled by the Discovery Order, many of them represent clear and convincing 
evidence that Risen violated the order. To give only a few examples, Risen refused to 
testify as to: whether Secretary Richardson disclosed Lee's identity or information about 
his interrogation or prosecution to Risen; whether Notra Trulock was correct in his 
testimony before Congress when he said that Secretary Richardson had leaked Lee's 
name to Risen; the name or employer of a source or sources that provided information 
about lie detector tests that a suspect (later revealed as Lee) was given; and the identity of 
sources who told Risen that Lee was suspected to have copied nuclear secrets onto tapes 
and removed them from the lab. Risen also stated that he intended, notwithstanding the 
Discovery Order, to refuse to divulge [**25]  information about the identity of his 
confidential sources in the Lee case. This evidence is sufficient to uphold the District 
Court's determination that Risen was in contempt for violating the Discovery Order. 
 
Josef Hebert 
 
There is clear and convincing evidence of record that Appellant Josef Hebert violated the 
Discovery Order. He invoked the privilege in response to 24 questions, refusing to 
disclose: (1) who he had bifurcated interviews with (i.e., interviews conducted partially 
on and partially off the record); (2) whether he spoke with FBI employees; (3) his typical 
practice of having bifurcated interviews; (4) whether he spoke with particular individuals; 
(5) what characterization was appropriate for various individuals with respect to the Wen 
Ho Lee case (e.g. who qualified as a "senior administration official"); (6) the names or 
employers of individuals who provided specific information used in his articles; and (7) 
whether various off-the-record sources were multiple individuals or the same individual. 
The District Court cited four questions that clearly were covered by the Discovery Order 
but that Hebert refused to answer: "whether he communicated with FBI employees, 
 [**26]  with DOE employee Ed Curran, with FBI employee Neil Gallagher, and whether 
his sources were employed by the government defendants." Contempt Order at 8 n.8. 
Hebert does not attempt to argue that these questions were not encompassed by the 
Discovery Order and we agree that they were subject to the order. Thus we must uphold 
the District Court's holding of contempt. 
 
Bob Drogin 
 
Appellant Bob Drogin only invoked the privilege eight times, but in at least one response 



clearly violated the Discovery Order and thus he was properly held in contempt. Drogin 
refused to answer questions about whether he talked with  [*63]  Secretary Richardson 
concerning Lee in bifurcated interviews, who he conducted bifurcated interviews with 
regarding the Lee case, and whether his failure to quote an individual in an article 
indicated a lack of communication with him on a subject. He also gave many 
unresponsive answers to questions about sources for his articles, all involving variations 
on the wording: "to the degree that I quoted him in my articles, then I communicated with 
him." When asked about the sources of unattributed information in articles he had 
written, Drogin almost always stated that he did [**27]  not recall the names of the 
sources and no evidence on the record contradicts his assertions. But in one case he 
invoked the privilege rather than reveal the name of the "senior Clinton Administration 
official" who provided information about FBI plans to arrest Lee on charges of leaking 
information to China and copying files onto an insecure computer. This clearly violates 
the Discovery Order's mandate to "answer questions as to the identity of any officer or 
agent of defendants, or any of them, who provided information to [him] directly about 
Wen Ho Lee." Discovery Order at 17. Drogin's own statement during the deposition 
confirmed that he did not intend to fully comply with the order: "I intend to be as 
cooperative as I possibly can within the constraints that I feel as a journalist to protect the 
identity of the sources to whom I have promised confidentiality. Thus we uphold the 
District Court's finding of contempt as to Drogin. 
 
Pierre Thomas 
 
Appellant Pierre Thomas did not invoke the privilege frequently, but among his ten 
invocations of privilege he refused to answer questions clearly encompassed by the 
Discovery Order and thus we will uphold the Contempt Order as [**28]  to Thomas. He 
refused to divulge whether he had bifurcated interviews with anyone in connection with 
these stories, whether he talked with FBI officials outside their official capacity, whether 
he spoke off-the-record with specific individuals, and the names or employers of sources 
of specific information. In particular, he refused to give the name or employer of the 
source of information about the removal of copies of files containing top secret nuclear 
information and the connection of Lee to these copies. He also refused to reveal the 
names or employers of the sources who gave information about the progress of the FBI 
investigation into Lee. During his deposition, Thomas confirmed that, notwithstanding 
the Discovery Order, he intended not to answer questions concerning his confidential 
sources. This evidence is plainly sufficient to support the District Court's holding of 
contempt. 
 
Jeff Gerth 
 
Because Appellant Jeff Gerth never refused to answer questions directly covered by the 
Discovery Order and consistently professed ignorance of the identity of sources who 
provided information specifically about Lee, we reverse the District Court's holding of 
contempt as an abuse [**29]  of its discretion. See Armstrong v. Executive Office of the 
President, Office of Admin., 303 U.S. App. D.C. 107, 1 F.3d 1274, 1289 (D.C. Cir. 1993) 
(holding that it is an abuse of discretion to hold someone in contempt who has not 



violated a clear court order). Gerth only invoked the privilege once during his 127-page 
deposition. Gerth stated that he did speak to off-the-record sources when reporting on the 
Wen Ho Lee case, defined by opposing counsel during Gerth's deposition as "any of the 
reporting [Gerth] did between January of 1999 and the end of 2000 that related to in any 
way subject matters that involved Dr. Lee, namely, his alleged mishandling of classified 
information at the Los Alamos lab, or allegations that he had divulged secrets regarding 
the  [*64]  W-88 to the Chinese government." He refused, however, to disclose whether 
these sources included FBI employees. 
 
Gerth argues, and we agree, that this definition of "the Wen Ho Lee case" was so broad 
that it encompassed information not included in the Discovery Order, including material 
from confidential sources in articles that referenced Wen Ho Lee but that was not 
personally related to Wen Ho Lee himself. Gerth [**30]  had worked on articles that 
discussed investigations of both Wen Ho Lee and Peter Lee, and Gerth claims that he had 
done confidential reporting regarding Peter Lee only. He testified consistently in his 
deposition, and maintained in subsequent affidavits and briefing, that he did not know the 
identity of any sources who provided information specifically about Wen Ho Lee cited in 
the articles he co-authored with Risen. 
 
The District Court refused to credit Gerth's assertions of ignorance but acknowledged that 
if he were telling the truth no order of contempt would be warranted. It cited his 
admission that he had used off-the-record sources in some articles as a contradiction of 
his claims that he did not know the identities of sources who gave information 
specifically about Lee. This is insufficient to provide "clear and convincing evidence" of 
contempt because of the question's breadth. The Discovery Order only compelled 
disclosure of sources who provided information "directly about Wen Ho Lee," not about 
the background of the case or related cases, even if they were tangentially related to Wen 
Ho Lee. While Gerth later did state that it was his "intention" not to divulge 
confidential [**31]  sources used in connection with articles he worked on "between 
1999 and 2000 that refer[] or make[] reference to Dr. Lee in any way," this also is too 
broad to provide "clear and convincing evidence" of violation of the Discovery Order 
because it could cover material on other individuals used in articles that also referred to 
Wen Ho Lee. 
 
III. Conclusion 
 
For the reasons given above we vacate the contempt order as to Appellant Jeff Gerth and 
uphold the order as to the remaining Appellants.  
 


